نویسنده: سلمان خدادادی
آب‌درمانی یکی از شیوه‌های درمانی طب جایگزین است که درمانگران در آن با تجویز آب برای بیماران‌شان به درمان بیماری‌ها می‌پردازند. یکی از ویژگی‌های عمومی این شیوه درمانی قدرت پاکسازی و تخلیه بدن از اخلاط نامناسب، سموم، سلول‌ها و بافت‌های مرده بدن است.
درمانگران در این شیوه درمانی با تجویز آب به مدّت 10 تا 30 روز به درمان بیماران‌شان می‌پردازند. به این ترتیب با مصرف آب در میزان مشخّص شده توسط درمانگر، بیمار می‌تواند تمامی سموم، اخلاط و مواد موذی باقی مانده در سلول‌ها و بافت‌های بدن را تخلیه کرده و عملکرد سیستم دفاعی بدن را به این ترتیب بالا ببرد.
در این شیوه درمانی کل بدن بیمار از سلول‌ها، عصب‌ها، بافت‌ها، مفاصل و سایر اندام‌ها و دستگاه‌های درونی بدن و اجزایش شست‌و شو داده می‌شوند و میکروب‌ها، ویروس‌ها و موادّ سمی و بیماری‌زای درون آن‌ها از بدن خارج می‌شود.
خروج این مواد دفعی و سمّی از طریق دفع این مواد به صورت فضولات یا به صورت تعریق صورت می‌گیرد. یکی دیگر از مزیّت‌های این شیوه درمانی علاوه بر پاکسازی بدن، جوان سازی سلّول‌ها و بافت‌های بدن است که به تخلیه سلول‌های پیر و فرسوده و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های جوان و شاداب کمک می‌کند. درنتیجه مکانیسم شست و شو و تخلیه سلول‌های قدیمی در این مرحله درمانی به نشاط جسمانی و بازسازی بدن و افزایش انرژی و جوانی در بدن نیز منتهی می‌شود. این نکته نیز گفتنی است که متخصصان طبّ کنونی امروزه در برخی از کشورهای اروپایی از شیوه درمانی آب‌درمانی به عنوان یک درمان مکمّل و کمکی برای بهبود حال بیماران سرطانی خود استفاده می‌کنند.
منبع مقاله :
خدادادی، سلمان؛ (1395)، آب‌درمانی، ساری: انتشارات پارسی‌سرا، چاپ اول